Nafťák nebo benziňák?

diesel nebo benziňák? Před pár lety bych vám odpověděl zcela jednoznačně. Dnes vlastně také. Jen bych od vás chtěl slyšet, kolik a jak často budete s autem jezdit. A kolik máte připravených peněz na servis, zejména ojetého auta. Neboť i zde je něco za něco a to „něco“ se může při nesprávném výběru velmi prodražit. A věřte, že vím, o čem mluvím.



Každému se líbí jiné auto. Někomu s kufrem, někomu kombík a dalšímu zas sporťák. Někomu malé, jinému větší a třetímu vysoké. Někdo preferuje malý motor, druhý silný, někomu „voní“ benzin a jiný upřednostňuje naftu. Pryč jsou ty časy, kdy jste si mohli vybrat mezi Škodou 120 L modrou a Škodou 120 LS červenou. Ale možnost širokého výběru přináší i široké vrásky starostí: které si vybrat?

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi dieslem a benzíňákem?

Při zvažování stejném autě, jen rozdílných motorech, přijdeme k následujícím hlavním rozdílem:

  • benziňák je konstrukčně jednodušší
  • diesel je složitější
  • benziňák je levnější na údržbu
  • diesel má nižší spotřebu
  • benziňák jezdí ve vyšších otáčkách
  • diesel jezdí dobře v nižších otáčkách
  • benziňák se spíše zahřeje a topí

    Dnes jsou velmi rozšířené naftové motory s turbem (pro ně platí výše uvedená charakteristika) a bezturbové benzinové motory se stejným objemem válců mají podobný výkon. Rozdíl je ale v tom, kdy dosahují maximální výkon. Naftové motory v nižších otáčkách (cca 3000 ot/min) a benzinové ve vyšších (cca 4500 ot/min – samozřejmě jsou rozdíly mezi výrobci). Výkon určuje, jak rychle dokáže auto jet. Zrychlení při předjíždění nebo odpich z křižovatky určuje spíše kroutící moment. Ten mají turbodiesely vyšší (dvoulitr cca 280 až 320 Nm při cca 2000 ot/min) a při nižších otáčkách, než benziňáky (cca 180 až 220 Nm při 3500 ot/min). Z toho vyplývají i rozdílné charakteristiky jízdních vlastností, samozřejmě upravené převodovkou.

    Majitelé dieselů si chválí stabilní a silný zátah z nízkých otáček, možnost předjíždění bez nutnosti podřazování, majitelé benzíňáků pro podobnou jízdu oceňují zvuk motoru vytočeného do vyšších otáček.

    Tyto dvě charakteristiky podmiňují ale nižší spotřebu dieslů a současně jejich vyšší životnost. Pro stejnou ujetou vzdálenost auta potřebují cca poloviční počet otáček motoru. Na stejný počet otáček motoru ujede tedy naftové auto větší vzdálenost.

    Vybrat si diesel nebo benzín?

    nafťák nebo benziňák? Víme, jak fungují, ale stále nevíme, kam s autem plánujte jezdit. To je podle mě rozhodující pro výběr motoru. Krátké jízdy po městě nebo na malé vzdálenosti (3 až 5 km) nejsou nic pro diesely, zejména ne v zimě, kdy se ani nestačí pořádně zahřát a proto bude mít vysokou spotřebu. To je jednoznačně parketa benzínového motoru, přičemž nějakou dlouhou cestu na dovolenou nebo pár výletů do roka zvládne bez problémů.

    Pokud potřebujete táhnout dlouhé štreky pár set kilometrů pár krát do týdne, diesel je vaše volba. Pohodlná jízda, minimum řazení rychlostí, bezpečné předjíždění a nízká spotřeba paliva. Občasné jízdy po městě mu neublíží, ale na dálnici se cítí lépe.

    Rozdíl je v nákladech na servis

    Auto si nekupujete na celý život. Má svou životnost, přičemž některé díly musíme považovat za spotřební materiál a pravidelně je měnit. Brzdové kotouče a obložení, ložiska náprav, tlumiče pérování. To mají společné diesely i benziňáky. U benzínového motoru jsou to ještě svíčky a občas rozvodový řemen, případně s ním hned i vodní pumpa. U naftového jsou kritické díly (zejména z hlediska ceny – i když mají delší interval výměny, jako svíčky) vstřikovací trysky, občas vstřikovací čerpadlo a u lidí, co neumí s dieslem jezdit, i turbo. Každá položka v hodnotě 500 až 1000 EUR. Dost drahá sranda. Životnost těchto dílů se výrazně zkracuje při jízdách na krátké vzdálenosti.

    Náklady na servis byste měli brát v úvahu zejména, když kupujete ojeté auto. U dvou-tříletého auta to být problém nemusí, při šest-sedmiletém časovaná bomba. Zejména pokud má auto „krásných“ 147 tisíc km, jako většina v autobazarech.

    Když kupujte dieslové auto nižší střední třídy (VW Golf, Ford Focus, Opel Astra) dovezené ze zahraničí, počítejte s tím, že může mít ujetých tak 30 tis km ročně. Sedmileté auto tedy 200 tis. km. Žádných 98 tis. U auta vyšší střední (VW Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra) musíte počítat s 50-60 tis km za rok. Tedy po sedmi letech dobře přes 350 tis km. „Krásných“ 147 tis km mělo dávno, véééélmi dávno. Nevěříte? Prohlédněte si mapu Německa, jaké je proti Čechám velké. A všude dálnice. U nás byste neměli šanci tolik najet, tam bez problémů. I když i já jsem před pár lety najezdil za rok 80 tis km dieslem po ČR, SR a Polsku. Pracovně samozřejmě.

    Netvrdím, že ty auta nemohou být v dobrém stavu, ani to, že se po pár týdnech rozsypou. A interiér je určitě zachovalý. Jen si dejte pozor při výběru a dívejte se na skutečný stav a roky, ne na kilometry na tachometru. A počítejte s výdaji na servis po koupi a případné poruchy klíčových částí po skutečném opotřebení, ne tachometrickém.

    Kdy se vyplatí naftové auto?

    Pokud najedete měsíčně tak 1000 km a vše krátké trasy, tak nafťák určitě ne. Raději sáhněte po benzinového motoru. Pokud jezdíte méně často nebo jen dlouhé trasy a měsíčně alespoň 3000 km, už se vám vyplatí diesely. Nafta je levnější, stejné auta se stejným objemem motoru mají v naftě nižší spotřebu až o 2 litry na 100 km a pak se vám vyplatí i vyšší investice do servisu naftového motoru. Nezapomínejte, že do nákladů na ježdění nepočítáme jen pohonné hmoty, ale i náklady na údržbu za dobu, po kterou auto využíváme.

    V některých autech najdete tzv. hladký diesel, tedy bez turba. Auto s nižším výkonem i krouťakem, bez součástky náročné na peníze, když se porouchá nebo opotřebuje. Na druhé straně se objevují v nových autech malé benzínové motory s turbem, občas tříválce, objem 1 až 1,2 litru. Pro všechny tyto platí jiné zásady, jak jsme si řekli nahoře.

    Doufám, že si vyberete správně a auto vám bude dlouho a dobře sloužit.


    Jak bude reklama vypadat?
    -
    Trvalá reklama zde jen za 220 Kč?
    Zobrazit formulář pro nákup

13 komentářů: „Nafťák nebo benziňák?

  1. Firefox 34.0 Windows 7 x64 Edition

    Dobrý den, měl bych jen drobný dotaz. Uvažuji o koupě Audi A4 (kombi) rok výroby tak 2009-2011. Jen netuším jestli sáhnout po motoru 1,8 TFSI s 118kW nebo 2,0 TDI 105/125kW s automatickou/manuální převodovkou. Pátrám po forech ale nic moc mi to neporadilo. Jen detail o mém cestování. Denně popojíždím (jedním směrem) cca 8 km (tam auto stojí 10hodin) na parkoviště kde mě vyzvedávají kolegové a dále cestuji hromadně do práce, a jednou nebo dvakrát za týden na mě vyjde celá cesta cca 65km(jedním směrem). Ročně najezdím zhruba od 28 do 38 tkm. Jestli můžete tak prosím o radu ve výběru motorizace. S děkováním Jarda.

    • Firefox 16.0 Windows XP

      Oba motory mají turbo. Samozřejmě má své přínosy, ale taky je to prvek, na který je potřeba myslet v rozpočtu na provoz a údržbu auta. Pokud kupujete auto JENOM na tuto přepravu, tak sáhněte po atmosférickém benzínu. A jednou za rok na dovolenou nebo k tetičce na svátky s tím taky zajedete. Jen vás nebudou trápit problémy vysokotlakých vstřikovačů, turba nebo automatické převodovky. Taky na co jí potřebujete na 65 km vzdálenost?

  2. Firefox 51.0 Windows 7 x64 Edition

    Dobrý den,
    mám starší Vectru, rok výroby 98, udržuji ji jak se dá, ale pomalu mi začíná rezivět, prahy, už i zadní dveře, navíc má velkou spotřebu 9-9,5litru v zimě na 100km. Pomalu uvažuji o koupi jiného vozu, jsem ale samoživitelka a tak přichází v úvahu opět ojetý vůz. jezdím jen krátké trasy, 10km do práce a z práce, občas, spíše v létě 60km a víc. Prosím pora´dte,jaké auto by bylo pro mne vhodné,nafťáka ale nechci, kamarád má s naftákem stále problémy..

    • Firefox 51.0 Windows 7

      Dobrý den.
      Těžko Vám radit konkrétní typ auta. Celkem určité ale benziňák, i když více žere palivo, tak servis je mnohem levnější, než u nafťáku. Každý menší vůz s motorem jeden litr nebo 1200 ccm Vám bude malý a slabý. A slabý motor je třeba více zatěžovat a pak roste jeho spotřeba. Proto vychází nejlépe asi auta s moty 1400 a 1600 ccm a velikostí karoserie Astra/Focus. Nejlépe vám ale poradí váš servisák.

  3. Google Chrome 56.0.2924.87 Windows 7 x64 Edition

    Dobrý den,
    pokud nenajezdíte ročně víc než cca 20 tisíc km, je pro vás diesel i velký obsah k ničemu. V klidu bych doporučil první Fabii 1.2 , do 110 je docela svižná, tzn. na okresky a po městě akorát, spotřeba max 6l na studeno, servis a pořizovací cena velice slušné. S Adminem se neshodnu v zatěžování a spotřebě, otec jel s 1.2 (3 válec!) Norsko a zpět plně obsazen za 5,5 l, což je na tak staré auto docela super. Naopak souhlasím že Ford je dobrá volba také.

    • Firefox 51.0 Windows 7

      Taky jsem jel s kamarády z Banské Bystrice do Prahy a zpět na peugeotu 206 1,2. Bylo to za málo, ale také málo místa a namačkáni. Když jsem jim po letech nabídl stejný výlet na Mondeo 2.0 TDCi, všichni se hrnul, i když rok Předtím se dušovaly, že už nikdy 😉

      Takže každému podle jeho gusta, ale mě už malé auto (jako služební v jedné firmě) stačilo na celý život. A to jak kabinou, tak motorem. Ne každý totiž jezdí jenom po rovinách a nemusí předjíždět. A je lepší šlápnout na to s vědomím, že vše zvládnu, než se modlit, aby to vyšlo. Moderní benzinové dvoulitry totiž taky moc nežerou a nemusí se vytáčet, aby měli sílu, takže nejen nízká spotřeba ale i vysoká odolnost je zdobí.

  4. Google Chrome 60.0.3112.116 Android 7.0

    Dobrý den,
    dalsím přirustkem do rodiny potrebuji velké MPVcko. Volba padla na Ford SMax rok 2007. Jezdim obcas prace, skolka, chata10-20km. Rocní najezd cca 3.000km. Nejsem zadna zavodnice a vim,ze pri takovem najezdu asi nema cenu resit usporu na spotrebe. Nicmene mam dva zname servisni techniky od Fordu a to je nebe a dudy. Jeden rika 100% 2.0l benzin a druhy rika,ze pri takovem provozu 2.0l naftu a ze ano,ze filtr penych castic muze but problem,ale ze benziny maji problem s olejem ap.ze by sel do nafty a ze benziny nikdo nechce. Jsem opravdu jen uzivatel vozu a nevim co si mam myslet a ktery ma pravdu. SMax 2.0l na nafte nebo benzinu? Dekuji Katka

    • Firefox 55.0 Windows 7

      Zeptejte se mechaniků, až budete muset měnit svíčky u benzinu, případně i zapalovací cívku nebo vstřiky a čerpadlo u nafty, kolik to bude stát 😉 Na problémy se vstřikovači stačí natankovat jednou naftu, co obsahuje vodu….

  5. Bezděk-důchodce
    Opera 36.0.2130.80 Windows XP

    S článkem souhlasím až na jedno, a to že si auto nekupujeme na celý život, to u mě rozhodně neplatí, já jsem si v roce 1980 koupil Škodu 120 a mám jí dodnes, momentálně mi je 80 let a je to mé první a jediné auto, které budu mít až do smrti. Měsíčně najezdím zhruba 200km a mám celoročně obuto na zimní pneu-protektory Vraník. Ty protektory jsem na auto dával v roce 2008 a mají ještě cca 7mm vzorek a auto celý život garážuji. Jezdí furt dobře, akorát už je mírně orezlé. U mě jednoznačně vede benzín a stará auta, nafta patří do traktoru a né do auta. Zdravím a autům zdar.

    • Firefox 56.0 Windows 7

      Doporučuji zjistit si, jaká je životnost těch pneumatik. Nejen co se týče výšky dezénu, ale i počtu roků. Abyste pak po nějaké nehodě neměl problémy s pojišťovnou pro prošlé gumy.

      • Bezděk-důchodce
        Opera 36.0.2130.80 Windows XP

        Životnost pneu mě netrápí, vyhláška říká pouze o minimální hloubce vzorku a nikde v zákoně není zakotvena povinnost pneu vyměnit třeba po pěti letech i když má vyhovující vzorek. Podle odhadu mé pneu vydrží než sjedu vzorek na 4mm minimálně dalších 5 let a to tu už možná ani nebudu. Jinak na své škodovce mám od jejího nákupu v roce 1980 teprve druhé pneu, dříve byly pneumatiky mnohem kvalitnější a vydrželi déle. Co se týká nehod, tak já řídím od roku 1980 a dosud jsem neměl nehodu a při svém věku jezdím opatrně, jezdím maximálně 50km za hodinu i mimo obec. Jinak Vám děkuji za reakci a zdravím, Bezděk-důchodce Šluknov.

        • Firefox 56.0 Windows 7

          Sám píšete, že dříve byly pneu kvalitnější. Tady nejde o vyhlášku, ale o technické problémy starých pneumatik. Až vám „bouchne“ tak vám bude k ničemu tvrzení, že vzorek je ještě dobrý. A s tou rychlostí bych se nechlubil, mimo obce tvoříte překážku silničního provozu a za to můžete být pokutován, za bezdůvodnou pomalou jízdu.

          • Bezděk-důchodce
            Opera 36.0.2130.80 Windows XP

            Rozebíráme to zbyzečně do detailu a nemá to význam. 50km mimo obec je v pohodě a ničemu to nevadí a každý má možnost mě předjet, ta rychlost není problém a překážka to není v žádném případě. Nikdy jsem nejel jako prase a za mlada jsem ve škodovce jel snad jen jednou stovkou a už pár let jsem nepoužil 4 rychlost. Zdravím a končím, nemá cenu tu diskutovat o ničem, každý si hájí své a každý má svou pravdu.

Napsat komentář: admin Zrušit odpověď na komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..