Jezdit autem je dnes naprostá samozřejmost, někdo jezdí jen občas, jiný dennodenně pár km do práce a zpět a jsou takoví, což jezdí stovky kilometrů jako obchodní zástupci. Vždyť se stačí podívat na cesty, jaké jsou přecpané. Aby nedošlo k nehodě, řidič by neměl jezdit unavený.
Kdo vyzkoušel, tak ví, že to není žádná slast vyrážet po půlnoci z domu autem na dlouhou cestu, snídat před Prahou a v Praze mít nabitý celý den. A přestože si rozumný řidič nad ránem hodinku zdřímne na odpočívadle na dálnici, domů se vrací unavený jako kůň a těší se do postele. Aby druhý den „zařezával“ v práci a třetí den možná zase vyrážel na další „štreku“. A přestože pravidelné přestávky nejen na tankování a kávu mohou pomoci udržet řidiče v kondici, není to všechno.
Téměř každé auto je vybaveno autorádiem a řidiči poslouchají nejen dopravní zpravodajství, aby si dali pozor na policejní hlídky nebo se vyhnuli zácpě po nehodě. Celý den se z autorádia linie hudba, zpravodajství, reklama.
Aby nás reklama zaujala, používá různé metody k získání a udržení pozornosti. Stejně tak zpravodajství. No naši pozornost vyžaduje provoz před námi, v protisměru, chodci v blízkosti přechodů, dopravní značky…
Při jedné z pravidelných cest jsem autorádio nezapnul. Po tisíc tři sta kilometrech jsem byl méně unavený, než jindy. Vyzkoušel jsem to vícekrát, jelikož jsem tuto trasu jezdil pravidelně. Skutečně vypnutí autorádia pomáhá snižovat únavu během cesty a po ní.
Dopravní situaci na trase mi doma i v zahraničí pomáhala sledovat navigace a hlásila mi uzávěrky a navrhovala objízdné trasy. Bohužel, na Slovensku tento systém zatím nefunguje.
Kromě vypnutého autorádia (až na pár minut v době vysílání dopravního info například krátce před překročením hranice) pomáhají předcházet únavě i krátké pětiminutové přestávky řekněme každé dvě hodiny jízdy. Stačí vystoupit z auta a projít se a můžete pokračovat dál. Nezapomínejte, že jde o váš život a vaši bezpečnost.
.