Jak připravit kolo na sezónu

Jak připravit kolo na sezónu Také vás pěkné počasí vytáhlo na vzduch trochu si zasportovat? Ve sklepě nebo garáži máte od podzimu odložené kolo a chcete se opět povozit a posílit kondici? Měli byste si před první jízdou svého oře zkontrolovat, aby se vám na výletě nepokazil nebo abyste neutrpěli zranění.



Většina lidí na konci sezóny kolo nechá tam, kde ho odložili po posledním výletě a vzpomenou si na něj, až když je venku pěkné počasí. Pokud jste neudělali kontrolu jeho stavu po sezoně či v zimě a nevyměnili poškozené díly, měli byste tak učinit na jaře, dříve, než vyrazíte do krajiny nabrat nové zážitky. Aby ty zážitky neskalila porucha daleko od domova.

Nejprve zkontrolujte kola, zda nemají tzv. osmičku, tedy zkřivené ráfky. Pokud ano, zřejmě jste „vymetli“ nějakou jámu a měli byste je vycentrovat. Buď sami, nebo pokud s tím nemáte zkušenosti, navštivte cykloservis. Dále zkontrolujte osky kol, zda nejsou uvolněné a zda nevržou. Náchylné jsou na to starší a levné typy s kuličkami, lepší stroje mají bezúdržbová ložiska se stálou náplní maziva. Nakonec při kole zkontrolujte stav a funkci brzd. Opotřebované brzdové špalíky vyměňte. Zkontrolovat a nastavit je potřeba i kotoučové brzdy, pokud je má vaše kolo.

Podobně proveďte kontrolu a nastavení i na zadním kole. Ráfky, oska, brzdy. Následovat by měla kontrola plášťů a jejich nahuštění. Příliš ojetý dezén nebo popraskané boky plášťů jsou důvodem k jejich výměně. Aby se vám nestalo, že při rychlém sjezdu vám plášť praskne a vy havarujete. Při koupi nových plášťů si kromě rozměru a dezénu dle vaší volby všímejte i maximální povolený tlak, vyznačený na boku pláště. Aby se vám nestalo, že ty nové nezvládnou tlak, na který jste zvyklý hustit své pneumatiky. Pokud při výměně pláště vyměníte i duši, která má již několik let, neuděláte nic špatně.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat přehazovačce a řetězu. Zbytky maziva nejlépe odstraníte speciálním čističem na řetězy jízdních kol a motorek, které kromě prodejen barvy-laky a autopříslušenství mívají i na benzinových pumpách. Podložte zadní kolo a řetěz starými novinami nebo kartonem, důkladně nastříkejte na řetěz a pořádně protáčejte řetěz (dozadu) a nechte špínu a zbytky maziva okapat. Případně dřevěnou špachtlí nebo klacíkem odstraňte zatvrdlé zbytky a osušte papírovou utěrkou.

family_bike_trip Na mazání očištěného řetězu rozhodně nepoužíváte oblíbený sprej WD-40, ten je určen k čištění a odmašťování. Stejně nevhodný je jakýkoliv olej či dokonce vazelína. Vazelína se odstředivou silou soustředí mimo potřebných ploch a stejně, jako olej, lepí na sebe prach z cest. Pro mazání použijte teflonový (PTFE) sprej. Ideální by bylo řetěz zcela sundat z kola a vyprat v benzínu a pak namazat. Jestli ale jezdíte jen rekreačně, postačí i popsaný postup. Dobře ošetřený řetěz jednak nevrže, ani nezvyšuje jízdní odpory a vy svou sílu proměníte na rychlost a zdolané stoupání.

Nezapomeňte zkontrolovat utažení matic středového složení (osy pedálů) a hlavového složení (upevnění řídítkách do vidlice). Povolené matice vám mohou způsobit mnoho nepříjemností během jízdy! Také zkontrolujte a promažte i osky pedálů. Poškozené pedály (například od nárazů během jízdy v terénu o kameny) raději vyměňte.

Pozornost věnujte i upevnění držáků na láhve, pumpy, brašen, nosiče či blatníků. Předpisy vyžadují i ​​oranžové odrazky na pedálech a po dvě ve výpletu každého kola. Pokud používáte bateriové LED osvětlení vpředu i vzadu, zkontrolujte stav baterií. Alkalické nemají problém vydržet několik let, obyčejné ale po roce vytečou a zničí celé světlo, takže je raději nekupujte vůbec.

Čím starší kolo používáte, tím více péče potřebuje. Avšak i desetileté kolo může dobře sloužit, pokud včas vyměníte poškozené nebo opotřebované díly nebo lanko či řetěz.

Pokud věnujete před začátkem sezóny dostatek pozornosti svému kolu, budete moci pak celou sezónu bez problémů jezdit po výletech, nabírat kondici a poznávat krajinu.


.


Jak bude reklama vypadat?
-
Trvalá reklama zde jen za 220 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Jméno *
Email *
Webová stránka