Dny jsou krátké a často musíme autem jet za šera či ve tmě a proto není problém mimo města narazit na zvěř v okolí cest. Abyste nenarazili doslova, dáme vám pár tipů, jak se tomu vyhnout a co dělat, když se vyhnout nepodaří.
Když to porovnám pár (desítek) let dozadu, tak mám pocit, že zvěře je jaksi příliš, že se přemnožila. Pokud jsem ji kdysi potkal na krátkém úseku v lese a v noci, tak teď si musím dávat pozor na celém úseku asi 50 km a je úplně jedno kolik je hodin. Jen nevím, jestli to myslivci nestíhají střílet nebo to šetří pro devizové střelce a nevšimli si, že Rakušané a Němci jsou zvyklí v turismu na jiné služby za své peníze, jak jim nabízí tato zdevastovaná krajina. V každém případě po opuštění města můžete vidět od lišky, jezevce, přes kance a srny po jeleny při cestách a na cestách opravdu co jen chcete. A přestože si dávám při každé příležitosti jelení guláš, zvěř z cest jaksi nechce zmizet.
Zvěř křižuje asfaltové silnice při svých cestách z míst úkrytu za místem, kde hledá potravu. Mnohé úseky silnic, kde je výskyt zvěře vysoký, jsou označeny příslušnou dopravní značkou. Vyplatí se ji respektovat a upravit rychlost jízdy. Z vlastní zkušenosti vím, že je bezpečné jezdit rychlostí mezi 60 a 80 km/h a být ve střehu. Srnčí nebo jelení zvěř vás může překvapit nejen za zatáčkou, ale i tím, že vyskočí rovnou na cestu před auto! A i když spěcháte domů, je snazší brzdit z nižší rychlosti, než srazit jelena z plné rychlosti.
Pokud se zvěř pohybuje nebo stojí na vozovce, přibrzděte nebo zastavte, ale dejte si pozor, aby se auto nedostalo do smyku. Jedete-li v noci a máte rozsvícená dálková světla, ztlumte je. Ostré světlo dálkových reflektorů zvěř totiž oslepí a ta se z cesty ani nehne. Krátké zatroubení pomůže je z cesty uklidit.
Pokud vám srna přes cestu přebíhá, dejte si pozor, kde je jedna srna, bývá i druhá i třetí. Takže snížení rychlosti a opatrnost je určitě na místě. Rozhodně se nesnažte prudce točit volantem ve snaze vyhnout se srážce se srnou či jelenem. Hrozil by vám smyk (v lese bývá na podzim spadané listí a na mokrém listí chytíte smyk ani se nenadějete) nebo vybočení z jízdní dráhy. Buď do protisměru, kde může jet jiné auto, nebo z cesty a do stromu. Pokud hrozí srážka, tak nejméně bolestivé pro vás a vaše auto je právě to zvíře, než stojící strom nebo auto jedoucí v protisměru podobně rychle, jako vy. V takovém případě brzděte (ABS je výhodou-auto drží směr) a udržujte přímý směr jízdy a snažte se trefit zvíře přední částí auta, kde má největší deformační zóny a nejvíce uchráníte sebe i auto. V závislosti na rychlosti při nárazu musíte počítat i s „vystřelení“ čelních airbagů.
Pokud byste začali po cestě kličkovat ve snaze zvíře zachránit a vyhnout se poškození vozidla nárazem, snadno můžete skončit v tom protisměru, nebo na stromě, škarpě nebo na svodidlech. A při bočním nárazu jste v autě méně chráněni, protože v tomto místě jsou deformační zóny slabší a kratší. Takže mnohem více ohrožujete sebe i své spolujezdce a také škody na autě mohou být mnohem větší. Je důležité, abyste si toto uvědomovali a v případě, že se střetu se zvěří nemůžete vyhnout, reagovali reflexivně a hlavně správně.
Pokud už jste zvěř srazily a zůstala ležet na silnici, podle předpisů byste měli zavolat policii a ta by se měla postarat o odklizení překážky na cestě. Pokud byste se pokoušeli zvěř naložit do kufru, budou vás popotahovat za pytláctví, protože zvěř patří státu, spravuje ji myslivecké sdružení, ale za škodu způsobenou zvěří nikdo neodpovídá a ani vám škodu nenahradí. A ještě vám policista může dát pokutu v duchu okřídleného „nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu a povaze…“ Nezapomeňte, že při nárazu se vám může z auta uvolnit poznávací značka vozidla, takže při kontrole škody na autě a schopnosti jeho další jízdy si zkontrolujte i toto. Dost, co budete mít výdaje s opravou nárazníku, kapoty, světla či mlhovky.
Nejvíce zvěře pobíhá po silnicích na jaře a na podzim. V zimě se srnčí a jelení zvěř sgrupuje do velkých stád, které můžete vidět na svazích pod lesem. Při svých cestách autem si proto dávejte pozor.