Používat zimní pneumatiky na autě?

Používat zimní pneumatiky? S příchodem chladných dní a sněhu na položenou otázku odpovídají motoristé vcelku rozhodne. Jedna skupina volá „Ano!“ a druhá zas „Ne, není třeba!“ Někteří řidiči nedají bez zimních pneumatik ani kilometr, druzí se vyberou na otřepaných letních do Krkonoš. Motoristické magazíny nás pravidelně zahrnují testy zimních pneumatik a doporučení na nákup a zákonodárci se v pravidelných intervalech snaží uzákonit všeobecnou povinnost zimních pneumatik v zimních měsících bez ohledu na meteorology. Tak používat je nebo ne?



Jsou řidiči, kteří vzpomínají na časy škodovek 100 L a na nich Barum OR6, se kterými jezdili vždy a vyjeli všude a nikoho nenapadlo, že by mohly být i nějaké zimní gumy. Já si zas pamatuji na otcovu Volhu GAZ 21 a zimní gumy s hroty, která se také nikdy a nikde nezastavila. Jak je to možné, takové dvě rozdílné zkušenosti?

Významnou roli bude v autě hrát ta součástka mezi volantem a sedačkou. Tedy řidič, jeho znalost vozu i řidičské zkušenosti. A nepochybně i to, kde řidič s autem jezdí. Jiné to bude v listopadu v okolí Českých Budějovic a jiné v únoru na horách. A rozhodující je i to, zda auto je používáno příležitostně a tedy v případě zhoršení počasí je možné jej nechat zaparkované, nebo je třeba jezdit dennodenně bez ohledu na počasí, teplotu a stav sněhu. Zkušený řidič ví, že na pneumatikách s málo výrazným dezénem bude muset jezdit na sněhu pomaleji, brzdná dráha je výrazně delší a nemůže „řezat“ zatáčky, protože nemá k dispozici takové tření pneumatiky a vozovky, jako na teplém asfaltu. A také že v kopci nemůže prudce šlapat na plyn a nesmí zastavit, neboť jinak se už nepohne.

Protože však cesty jsou plné aut a mezi nimi je mnoho řidičů s málo zkušenostmi, nejezdíme v ideálním prostředí a občas potřebujeme přibrzdit, i když se nám to nehodí a občas v kopci zastavit, přestože se nám to nelíbí. A mnohem lépe, snadněji a také bezpečnější je to na pneumatikách, které byly pro takové podmínky navržené.

Proč jsou zimní pneumatiky lepší

Materiál zimních pneumatik je navržen tak, aby při teplotách kolem nuly nebo při mrazu pneumatika měla lepší adhezi k vozovce, jako letní, která je tvrdší (a zimní se v létě zase spíše sedře). A dezén pneumatiky má tvar, aby kolo na sněhu dobře zabíralo a současně aby sníh a špína z vozovky, posypu a podobně se z dezénu odstředivou silou snadno dostávali při otáčení kola ven.

Používat zimní pneumatiky? Aby toto všechno dobře fungovalo, musí mít dezén určitou hloubku. Osobně si myslím, že jeho výška určená zákonem je spíše výsledkem obchodních zájmů lidí zastoupených poslanci, jak výsledkům výzkumu odborníků. Jak jinak by se mohlo stát, že v České republice je jeho hodnota 4 mm a na Slovensku 3 mm. Přitom rozdíl v podnebí mezi oběma státy je minimální. V Rakousku mají vyšší hory a jistě i více sněhu, proto mají minimální výšku dezénu zimní pneumatiky také vyšší, než na Slovensku, což využívají překupníci s ojetými pneumatikami a vozí je k nim, kde mohou pomoci odlehčit rozpočet lidem, kteří jezdí méně a mohou dojet pneumatiky na úroveň danou domácími předpisy.

Uvědomit si, jaké má auto, jaké má schopnosti, jaký je stav vozovky a všechny ostatní okolnosti je povinností řidiče automobilu. A tomu přizpůsobit rychlost a způsob jízdy. Jenže pro některé řidiče jsou „problém“ ne pouze předpisy, ale i používání zdravého rozumu, takže tu máme neustále nové a nové zákony, předpisy a povinnosti. A kvůli lidem, kteří vyjedou na cestu na ojetých letních gumách i v hustém sněžení také zákonnou povinnost používat zimní pneumatiky (s označením M + S, případně sněhovou vločkou) vždy, když je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu.

Kdo měl možnost zkusit si jízdu na jednom autě v zimě i na letních i na zimních pneumatikách, mi dá jistě za pravdu, že zimní pneumatiky přinášejí výhodu a bezpečnější jízdu. Ideální je mít je na druhé sadě disků a na začátku zimy a na jejím konci jen přehodit kola, což se dá i před panelovým domem či v garáži. Jen nezapomeňte si dát kola předtím vyvážit. Ale i výměna kol v servisu není nějak extra drahá a je to rychlejší.

Používat zimní pneumatiky? Pro lidi, kteří najedou málo kilometrů (řekněme tak 5 tis km za rok) se může zdát investice do dvou sad pneumatik vysoká . Pokud opravdu jezdí málo, jen příležitostně a v špatném počasí mohou cestu o pár dní odložit, přijdou jim vhod takzvané celoroční pneumatiky. Je to kompromis mezi letními a zimními se všemi dobrými, ale i špatnými vlastnostmi a je třeba na to pamatovat. V létě byste si neměli dovolit na nich závodit, protože nemají až takovou dobrou přilnavost v zatáčkách či brždění (jsou měkčí), jako letní gumy a také ani v zimě (jsou tvrdší, jako zimní). Nezapomeňte, že i na celoročních pneumatikách musíte mít na vozovce pokryté sněhem nebo ledem dezén minimálně 4 mm vysoký, jinak stačí nad 1,6 mm.


Jak bude reklama vypadat?
-
Trvalá reklama zde jen za 220 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..