Nejste jediný. Ale měnit žárovku v noci na frekventované silnici asi nebudete, pokud to nebude před orgánem, který pomáhá a chrání tak, že vám dá na výběr: okamžitá výměna vadné žárovky nebo pokuta. Ale ani výměna na parkovišti není žádný med. A jsou auta, u kterých je dobré zajet raději do autoservisu, tolik je kolem toho „tanečků“. Co tedy dělat, abychom prodloužili životnost praskajícím žárovkám?
Majitelé aut s xenonovými žárovkami jsou ve výhodě. Jim „žárovka“ nezhasne najednou, ale v průběhu asi týdne postupně mění svou barvu až do fialové, kdy už téměř neosvětluje vozovku, ale stále svítí a tak tedy řidiči takovýchto aut nemohou být pokutováni snaživými pomahači a ochránci. A i když mají výrazně vyšší svítivost při poloviční spotřebě proudu (a nižším vyvíjeném teple, které poškozuje parabolu) a také vyšší životnost oproti halogenovým žárovkám, jejich cena je více než desetinásobná. Nehodí se proto na auta, používané na krátké časté jízdy například po městě, zato vám udělají velmi dobrou službu, pokud často brázdíte dlouhými jízdami republiku nebo zahraničí.
Všimli jste, kolik řidičů „protestuje“ proti povinnosti celodenního svícení u nás? Kolik řidičů rozsvěcuje světla (a zapíná si bezpečnostní pás) až během jízdy, po prvních křižovatkách a ujetých pár stech metrech? A jak je vypínají již před zastavením vozidla, krátce před zastavením v cíli?
Pokud patříte k podobným“ protestantům „, nedivte se, že vám žárovky praskají. Vypnutá žárovka má studené vlákno, zapnutím se v průběhu pár vteřin zahřeje na svou provozní teplotu. Žárovka a její vlákno je konstruována tak, aby měla životnost několik set hodin. Před rokem 1989 se udávala životnost žárovek PAL asi 100 hodin, zahraničních až 250. Dnes se dozvíte, která žárovka má dvojnásobnou nebo trojnásobnou životnost, ale dopracovat se k údaji v hodinách je problém. Zřejmě i proto, že životnost žárovky neurčuje jen počet hodin svícení, ale i počet zapnutí a vypnutí. A otřesů.
A jsme u kamene úrazu. Autožárovky trpí otřesy, protože za naše vysoké spotřební daně za naftu a benzín a dálniční nálepky jezdíme po opravdu kvalitních površích. Konstruktéři žárovek počítali s otřásáním rozžhaveného vlákna. Ne vlákna, které se ohřívá na pracovní teplotu. Tedy v situaci, kdy auto už jede po parkovišti či silnici a řidič žárovku rozsvítí až během jízdy. Nebo zhasne.
Pro žárovku je nejlepší, když zapnete světla a pohnete se s autem až o pár vteřin. A když je zhasnete až po úplném zastavení. Můžete tak výrazně prodloužit životnost vlákna a tedy celé žárovky.