Kolik vydrží rezerva paliva v autě

bandaska Spalovací motor osobního automobilu potřebuje pro své fungování především dostatek paliva. Nejčastěji benzín nebo naftu. Zásobu paliva auta vozí v nádrži a podle její velikosti a spotřeby automobilu, která zase závisí na jeho zatížení a způsobu jízdy, se dá vypočítat odhadovaná vzdálenost, kterou auto ujede na jednu nádrž. Pak je třeba zásobu paliva doplnit.



Pro doplňování paliva slouží motoristům čerpací stanice pohonných hmot. V dávné minulosti u nás platilo pravidlo, že benzínka musí být nejméně každých 50 kilometrů. Avšak mnohé benzínky měli přes víkend zavřené nebo byly otevřeny jen od šesté hodiny ráno do večera osmé nebo desáté hodiny. Takže pokud jste také bydleli ve městě, ale chtěli jste na svůj výlet vyrazit v neděli brzy ráno, nesměli jste zapomenout večer před cestou natankovat plnou nádrž, protože s velkou pravděpodobnost jste po cestě míjeli zavřené čerpací stanice. Takže samozřejmou výbavou motoristů kromě lékárničky a tažného lana byly i kanystry s palivem. Nejprve klasické dvacetilitrové, později byly k dostání i menší desetilitrové a optimisté jezdili s pětilitrovou rezervou v kufru. Když jste přijeli k čerpačce, která byla zavřena, natankovali jste z bandasky.

Samozřejmě, že ukazatele hladiny paliva v nádrži byly v autech i v minulosti. Když se ručička blížila k minimu, rozsvítila se kontrolka, signalizující, že auto už jede na rezervu a je načase hledat místo pro doplnění paliva. Plovákové snímače hladiny paliva měřili objem a často se rezerva rozsvecovala při úrovní deset litrů paliva v nádrži. Jakou vzdálenost ujdete na toto množství, to si musel každý motorista spočítat sám.

rezerva

Dnes najdete čerpací stanice doslova na každém rohu a jen málo z nich bývá v noci zavřených. Tankovat můžete kdy chcete a většina řidičů si vybírá buď podle sympatií ke značce, nebo podle věrnostní kartičky v peněžence. Současné vozy mají také nižší spotřebu, než staré žigulíky a současně i nádrže na palivo s větším objemem. Takže pokud tankujete plnou, nemusíte tankovat tak často. Pravda, pokud nejezdíte pracovně a neuděláte stovky kilometrů denně, to pak tankujete někdy i třikrát za den 😉

Už jen málo řidičů vozí v autě kanystr na palivo jako železnou rezervu. A změnil se i způsob měření paliva v nádrži auta. Moderní automobily mají namísto karburátoru vstřikování paliva řízené počítačem. Takže ukazatel paliva a jeho kontrolka rezervy není spínaná měřičem v nádrži, ale počítačem řídícím motor. Proto kontrolka neukazuje minimální množství paliva, ale minimální dojezd.

tankovani

U většiny moderních automobilů sepnutí kontrolky rezervního množství paliva v nádrži signalizuje dojezd 80 km. Ze způsobu vaší jízdy a zbývajícího množství paliva v nádrži počítač vypočítá, kdy vám palivo dojde.

Dá se to využít ve váš prospěch. Jedete po dálnici řekněme 130 km/h rychlostí a rozsvítí se vám kontrolka paliva, signalizující dojezd 80 km a vaše oblíbená čerpací stanice je vzdálena těch 80 km, ale nechcete riskovat vyčerpání paliva z nádrže a zavzdušnění palivového systému, stačí zvolnit rychlost na 110 nebo 100 km/h, kdy se se snižujícím odporem vzduchu sníží i spotřeba paliva a vzroste počet kilometrů, které na zbývající palivo ještě ujedete. Samozřejmě, že kopce na trase a prudké zatáčky mohou způsobit krátkodobý výpadek dodávky paliva, proto tento způsob dojezdu využívejte jen jako opravdu nouzový.
 

 


Napsat komentář

Název *
Email *
Webová stránka