Každým novým grafikonem je veřejná doprava oklešťována, jakoby nám záměrně chtěli ztížit cestu za prací či rodinou. A při pohledu do ceníků automobilek zas mám pocit, že jsou určeny manažerům velkých nebo státních firem. Nebo nám nabízejí autíčka s minimotůrkem, jehož tři válce se sotva kroutí a nevydrží ani dokud se kastle nerozpadne rozhrkaná našimi kvalitními silnicemi. A tak obyčejnému člověku nezbývá, jen se poohlédnout po nějakém ojetém autě, pokud chce za své peníze rozumnou kvalitu, přiměřený výkon motoru a slušnou cenu.
Slušný člověk má v podstatě tři možnosti, jak získat ojeté auto. První je možnost koupit auto od jiného občana, ale takových aut není na trhu mnoho, druhou je dovoz ze zahraničí, má-li na to kuráž nebo kontakty a proto nejrozšířenější zůstává možnost nákupu ojetého auta přes autobazar, jen je třeba si dát pozor na vyšpekulované prodejce.
Koupě ojetého vozu nám umožní například za stejnou částku pořídit si auto vyšší třídy, jako bychom za stejnou částku mohli mít auto nové. To znamená auto se silnějším motorem, větším kufrem, vyšší pasivní bezpečností i vyšším komfortem. Za to „zaplatíte“ zejména určitým počtem najetých kilometrů a tedy i opotřebením motoru, podvozku, brzd nebo interiéru. Pokud kupujete auto s najetými 100 tisíc kilometry, tak při autech typu fabia to může znamenat opotřebení minimálně za polovinou životnosti, ale například u auta typu octavia nebo focus nejste ani při jedné třetině životnosti a přiznejme si, kdo najezdí autem v rodině 200 tisíc kilometrů?
Rizikem vysokých nákladů na údržbu může být koupě auta s vyšším najetým počtem kilometrů nebo starších, než řekněme osm let. V tomto stavu a věku je to problém hlavně motorů na naftu. Výměna vstřikovacího čerpadla, trysek případně turba, kterým jsou vybaveny téměř všechny diesely, může představovat hravě částku 50.000 korun. A to může levné auto dost prodražit. Pokud si na případné opravy necháte nějaké peníze a počítáte s těmito náklady při koupi, ani toto však nemusí být problém. Osmdesátitisícové auto jistě nečekáte v prvotřídním stavu a po padesátitisícové opravě máte stotřicetitisícové auto, které vám ještě udělá dobrou službu.
U tří-čtyř letých aut je největším rizikem, že mají stočený tachometr. Auta nižší střední nebo střední třídy jsou vyrobeny z kvalitnějších materiálů, jako auta malé nebo starší Felície a proto na nich opotřebení není tak vidět. Stačí auto umýt, přeleštit lak, důkladně povysávat a před vámi stojí málo ojeté, jen v neděli do kostela používané auto po starém pánovi. A po půl roce se vám vysype turbo … S oblibou se prodávají vozy jako VW Passat nebo Ford Mondeo nafta čtyři či pět let staré s najetými 147 tis km.
Takové auta se nekupují pro rozvážení dětí do školy a na kroužky. Ani Němec či Francouz nevyhazuje eura ven oknem. A když se podíváte na mapu a porovnáte velikost Čech a Německa, musí být i poslabším v matematice jasné, že auto tam najede při podnikání řádnou dávku kilometrů. Průměrně to vychází na 50 až 60 tisíc kilometrů za rok. Kolik má najeto takové auto za 4 či 5 let je jasné, i přes číslo 147000 na tachometru.
Pro Opel Astra či Ford Focus nebo jiná auta nižší střední třídy můžete při koupi uvažovat s nájezdem 30 až 40 tis km za rok. Mohou vám v bazaru říkat co chtějí, dívejte na celkový technický stav a sami si spočítejte, kolik to má naběháno a kolik bude stát okamžitý servis.
Vyplatí se vám ke koupi přibrat kamaráda automechanika, který zná ten typ auta, které plánujete koupit a po koupi se vyplatí vyměnit olej v motoru a spolu s ním i filtr oleje, vzduchu a paliva a také pylový (kabinový) filtr. Dále rozvodový řemen, pokud auto nemá bezúdržbovou rozvodovou řetěz. U benzinových motorů i zapalovací svíčky a případně i kabely. Zkontrolujte stav brzd a obložení, možná je už také zralé na výměnu. Nevynechejte tlumiče pérování a řízení. Jde přece o bezpečnost vaši a vaší rodiny.
Doporučuji si před koupí prohlédnout více aut, nekupovat první, na které narazíte. Nedejte se zmást čistým vzhledem, téměř jako nové auto. Ujasněte si výbavu. Někomu stačí klimatizace mechanická, někdo „potřebuje“ automatickou. Někomu stačí elektrické ovládání pouze předních oken, jiný chce všechny čtyři. Někdo nechce auto bez vyhřívaného čelního skla, jiný bez vyhřívaných sedaček. Vynecháním pro vás zbytečných věcí můžete ušetřit na kupní ceně. Nebo za stejné peníze sehnat o rok novější auto.
Při výběru typu auta a používaného paliva hlavně berte v úvahu, jak budete auto používat, jako trasy budete jezdit a kolik plánujete kilometrů za rok najet. Abyste se správně rozhodli zda nafťák nebo benziňák a jak velké auto to má být.
Možná se zdá, že vás chci od koupě ojetého vozu odradit, ale opak je pravdou. Jen jsem vás chtěl upozornit na úskalí, na které si je třeba dát pozor při výběru. Pak vám bude i ojeté auto velmi dobře sloužit a za podstatně rozumnější peníz, jako nové. Nové auto sice má x let záruku, ale během ní musíte využívat záruční značkový servis a ten nebývá levný… A kolik vás stojí ujetý kilometr celkově, ne jen palivo, je důležité.
.
.