Šetření paliva správnou jízdou

Jezdíte často autem? Štvou vás neustále se zvyšující ceny benzínu a nafty? Existuje několik možností, jak snížit spotřebu vašeho automobilu a alespoň trochu ušetřit. Dnes si ukážeme několik z možností, jak toho dosáhnout. Některé možná znáte, o některých jste už možná slyšeli nebo četli a na některé jste možná už i zapomněli.



Nejvíce ovlivňuje spotřebu paliva výběr automobilu. Pokud dokážete správně odhadnout jak a na jaké vzdálenosti ho budete využívat, nejlépe tak ušetříte. No teď už auto máte a nám jde o to, jak co nejvíce ušetřit právě s ním.

Máte v podstatě dvě možnosti. První je styl jízdy, tedy jak využíváte auto a jeho motor a druhou je jeho technický stav.

Věnujme se v tomto článku samotnému autu. Kdy jste naposledy kontrolovali pneumatiky? Měřili jste tlak nebo jste do nich jen tak kopli? Uvědomujete si, že pneumatiky jsou to jediné, co vás spojuje s vozovkou a rozhoduje nejen o zrychlení, ale i o délce brzdné dráhy? A o spotřebě vašeho auta. Každý výrobce předepisuje na každé auto jeden nebo více rozměrů pneumatik a doporučuje jejich huštění. Někteří výrobci udávají tlak předních i zadních pneumatik automobilu v závislosti na jeho zatížení, nejčastěji jednou až dvěma osobám a pak při obsazení 3 až 5 osob a náklad. Tlak v pneumatikách si pamatovat nemusíte. Najdete ho nejen v příručce k automobilu, ale často i na vnitřní straně víka palivové nádrže.

Čím vyšší je tlak v pneumatikách, tím jsou tvrdší, mají menší valivý odpor a auto má nižší spotřebu. Současně ale také s menší adhezí se prodlužuje brzdná dráha a snižuje komfort jízdy. Výrobce proto určuje tlak v pneumatikách s ohledem nejen na komfort posádky auta, ale i na jejich bezpečnost na silnici. Přehuštění nebo podhuštění pneumatik také snižuje jejich životnost, neboť dochází k jejich zvýšenému opotřebení. Současně zejména měkké pneumatiky zvyšují spotřebu auta, protože mají větší valivý odpor a motor potřebuje více výkonu na hýbání autem.

Související:  Jak se naučit jezdit úsporně s Ford Mondeo TDCi

V této souvislosti mi nedá nepřipomenout, že výkon motoru udávaný výrobcem není trvalý, ale maximální. Většinu času auto nepotřebuje celý tento výkon na to, aby hýbalo vaším autem, ale využívá jen tolik z jeho potenciálu, který potřebuje ať už na pohnutí z místa, či jízdu do kopce či rovině v závislosti na hmotnosti posádky a nákladu. A tvrdosti pneumatik, nebo i rychlosti (proti) větru. Proto se i spotřeba paliva liší u jednotlivých jízd.

Benzín (či naftu) vám „žerou“ i okna, respektive otevřená okna. Pokud je necháte otevřená během jízdy, zvyšujete tím odpor auta a spotřeba se může hravě vyšplhat nahoru až o jeden litr. Je-li vám v autě teplo a máte auto vybavené klimatizací, používejte ji. Tato zvyšuje spotřebu asi o půl litru na sto kilometrů, což je méně, než otevřená okna a větrání průvanem. A to nemluvím o pohodlí posádky. Zde se sluší říci, že čím menší a slabší motor máte v autě, tím je rozdíl jízdy s otevřenými nebo zavřenými okny větší. Stejně to platí i při používání klimatizace.

Klimatizace a spotřeba

Klimatizace na svou práci potřebuje nějakou energii. Tu si bere z běžícího motoru. A o to víc si musí motor vzít paliva. Proto pokud chcete šetřit a není velmi horko, nepoužívejte klimatizaci, jen větrání ventilační soustavou auta. Pokud nastupujete přes den do rozpáleného auta, nechte na začátek otevřenými dveřmi auto nejprve vyvětrat. Klimatizace nebude muset ochlazovat vzduch z počátečních např. 45 ° C ale jen z běžných např. 32 ° C teploty okolního vzduchu. A na první minuty jízdy zapněte vnitřní cirkulaci vzduchu v kabině. Jednou ochlazený vzduch nebude vypouštěn ven, ale se opět o trochu ochladí a znovu vchází do kabiny. Výrazně to pomůže ochladit interiér vozu a současně také trochu sníží spotřebu. Jen nenechávejte vnitřní cirkulaci zapnutou příliš dlouho, aby se vám nezačali rosit čelní a boční okna.

Související:  Plastová okna

Spotřebu auta vám zvyšují i ​​“drobnosti“ na karoserii, ať už ozdobné fanouškovské návleky na zpětná zrcátka nebo ozdoby na anténě a podobně. Všechno to způsobuje víření vzduchu kolem těchto předmětů, tím zhoršují aerodynamický součinitel a odpor vzduchu neroste s rychlostí jízdy lineárně ale s druhou mocninou, tedy mnohem rychleji!

To už se ale dostáváme k úsporám pomocí stylu jízdy a o tom si povíme v následujícím článku.

Napsat komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..