Klimatizace ve starším autě

Cestovat ve vedrech, které v létě panují, osobním autem na delší trasu je jako za trest. Zejména když to auto je starší a nemá klimatizaci. No můj kamarád si před lety, když ještě vlastnil dobřevypadající Škodu 120L, poradil i s tímhle. Nápad je to jednoduchý, snadno realizovatelný v jakémkoliv autě a zejména účinný.



Princip klimatizace je odvádět teplo z jednoho místa na druhé. Z místnosti ven nebo z auta do venkovního prostoru. Ve starých autech fungovalo v zimě topení, kdy se odpadní teplo z motoru vhánělo ventilátorem do kabiny, a v létě větrání, kdy se vzduch zvenčí vháněl do auta. Buď ventilátorem, případně otevřenými okny. No pokud je venku horko, vhánět horký vzduch do ještě žhavější kabiny není nic moc.

No a tady napadla kamaráda myšlenka. Nemůže odsávat teplo z kabiny ven, mohl být vhánět chlad dovnitř. Stará škodovka byla na takové řešení dobře připravená. Vzduch do kabiny se nasával přes mřížky v přední kapotě do tunelu, od kufru odděleného příčkou s gumovým těsněním. Do tohoto tunelu se vešly dvě jedenapůl litrové PET láhve. Stačilo je den před cestou naplnit vodou, dát do mrazničky a nechat ztuhnout „na kost“.

Těsně před cestou, při nakládání zavazadel do kufru, vložil obě láhve do tunelu. Po nastartování a vyjetí na cestu přes mřížky vcházel vzduch do tunelu s ledem v lahvích, ochlazoval se a tak vstupoval do kabiny. Teplota v kabině po úvodním vychladnutí se dala regulovat množstvím vzduchu, vháněného do kabiny. Na začátku cesty, kdy byly lahve z vodou vybrané z mrazničky, chladili intenzivněji, ke konci, jak se led roztápěl, už méně. Při teplotách vnějšího vzduchu kolem 30 ° C vydržely dvě lahve chladit kabinu škodovky zhruba dvě hodiny. V té době se hodně nejezdilo a ani na dlouhé vzdálenosti, takže toto řešení bylo docela vhodné. Navíc levné a jednoduché. Jen na zpáteční cestu se už použít nedalo.

Jak pracuje klimatizace v autě

Klimatizace v autě způsobuje snížení teploty v kabině a zvýšení mimo kabinu. Žádné teplo se ztratit ani vypařit nemůže, může se jen přemístit. Stejně je to i při „lahvové“ klimatizaci. Teplo, „odebíráno“ z kabiny auta se přemisťuje do kuchyně, ve které stojí mraznička, kde byly lahve s vodou chlazené. Navíc tento systém má velmi nízkou účinnost a vysokou energetickou náročnost. No jako nouzové řešení se dá použít. Celkem si ho umím představit i v jiných autech, při využití například půllitrových PET lahví. Pokud nemáte možnost vložit ledové lahve do sacího tunelu větrání, umím si představit dvoulitrové láhve ledu na podlaze auta při výdechů vzduchu větrání.

V každém případě si takto můžete zpříjemnit jízdu starým autem-veteránem například vašeho dědečka.


Jak bude reklama vypadat?
-
Trvalá reklama zde jen za 220 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Jméno *
Email *
Webová stránka