Jak naředit vodu do ostřikovačů

Jak naředit vodu do ostřikovačů S příchodem chladných dnů řidiči přezuli svá auta na zimní pneumatiky. Tím ale příprava na zimu nekončí. Nesmíme zapomínat na náplně automobilu. Především nemrznoucí směs do chladiče je důležitá, abychom předešli poškození motoru mrazem. Mráz ale může poškodit i nádržku na ostřikovače čelního skla a reflektorů a především ty ostřikovače. Proto musíme věnovat pozornost i kapalině do ostřikovačů.



Pokud jezdíte málo, je otázka náplně nádržky ostřikovačů jednoduchá. Nalijete hotovou zimní směs s odolností do -20 °C a máte vystaráno na dlouhou dobu. Pokud však taháte dlouhé štreky nebo jezdíte do hor, je tato záležitost trochu složitější.

K dostání jsou i kapaliny koncentrované s odolností -40 až -60 °C. Lít tyto náplně do nádržky přímo je zbytečně drahé, proto jsou vhodné k ředění vodou. Ale v jakém poměru?

Jak naředit vodu do ostřikovačů Pokud se pohybujete v nižších polohách a sledujete teploměr ať už zabudovaný v autě nebo na domě, doporučuji naředit kapalinu na teplotu nižší alespoň o 5 °C než je teplota vzduchu. Raději i trochu víc. Důvodem je to, že nemrznoucí složka se z vody vypařuje mnohem rychleji, než voda samotná a snadno se může stát, že za jízdy si ostřiknete čelní sklo a část směsi vám na okně zamrzne. Stává se to zejména ráno, když ještě auto není vytopené a nemáte (zapnuto) vyhřívání čelního skla. Dříve, než stěrač směs odhrne, zamrzne a můžete si poškodit ještě i gumičky stěračů.

Pozornost byste měli věnovat průjezdu horských průsmyků. Pokud máte směs naředěnou „jen tak tak“ pro své okolí, při přejezdu hor musíte počítat s poklesem teploty zejména na vrcholu průsmyků. Před jízdou si směs doplňte nemrznoucí kapalinou, protože vám hrozí zamrznutí celého systému, poškození čerpadla a zejména ostřikovačů reflektorů, pokud je jimi vaše auto vybavené. Opět doporučuji o 10 °C. V závislosti na jakou teplotu máte směs v nádržce naředěnou, musíte dolít potřebné množství koncentrátu. Jeho ředění v poměru s vodou je uvedeno na nádobce.

Související:  Pod Guglem je už skoro všechno

Doporučuji v autě vozit zásobu směsi, pokud jedete na delší trasy nebo hrozí sněžení a déšť, což znamená spoustu nečistoty na vašem čelním skle od aut jezdících před vámi a protijedoucích. Vozit zvlášť koncentrát a zvlášť čistou vodu nedoporučuji, protože voda vám zamrzne. Moje rada je: vozte litr kapaliny s odolností -40 °C pro dolití v případě průjezdu horského přechodu nebo náhlého poklesu teploty. A dva či tři litry směsi s odolností -10 °C v případě teplot oscilujících kolem nuly, nebo -20 °C při teplotách klesajících na -10 °C. Takovou směs můžete vždy naředit vodou na benzínové pumpě, pokud teploty vystoupí.

Jak naředit vodu do ostřikovačů Nedoporučuji dolévat nádržku ostřikovačů doplna, pokud nepokračujete v jízdě. To vám umožní kdykoliv dolít koncentrát, pokud hrozí pokles teploty pod hranici, na kterou máte namíchanou směs v nádržce.

Nezapomínejte, že naředěnou směs máte i v potrubí od čerpadla do trysek. Proto po dolití koncentrátu pro snížení bodu mrazu prostřikněte dostatečně ostřikovače čelního, ale i zadního skla, ať se do potrubí dostane již koncentrovanější směs. Nepomohlo by vám, že máte v nádržce nízkotuhnoucí směs, když budete mít na konci systému špunt z ledu.

Pokud vám přece jen systém ostřikování zamrzne, zaparkujte auto například na sluneční straně parkoviště, nejlépe při nějaké budově. Ideální je nechat auto v garáži nebo parkovacím domě na hodinku dvě. Teplo rozpustí led, pak doplníte koncentrát, prostřiknete celý systém a můžete pokračovat v jízdě.

Napsat komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..