O monopolních praktikách společnosti Google psal nejeden bloger. To, co se může zdát jako ochrana uživatelů jednomu, může druhému připadat jako mocenské chování a ovlivňování internetu. Jak je to z vašeho pohledu, posuďte sami.
Že se na internetu pohybuje velké množství dětí, důchodců či nováčci, kteří si koupili počítač v hypermarketu a po zapojení počítače do internetové zásuvky mají pocit, že všemu rozumí, je bohužel holý fakt. Bez jakéhokoliv kurzu, krátkého školení či přečtení příručky, jak používat svůj počítač, jeho operační systém či prohlížeč a jak vlastně funguje internet, se vrhají do víru nekonečných vln sítě, aby se jednoho dne náramně divili, že se stali obětí podvodu či zlomyslnosti. Internet tvoří lidé a tak, jak svět může být zkažený těmito lidmi, tak jistě může být zkažený i internet. Nebo alespoň jeho část, do které jste nechtěně zabloudili.
A tak firmy, nabízející přístup k tomuto nekonečnému moři informací a zábavy, v obavě o svou pověst nasazují programy ochrany nevinných před hrozbou nepoctivých.
A tak se vám velmi snadno může stát, že zadáte do vyhledávače Google nějakou frázi a ve výsledku uvidíte větu: Tato stránka může poškodit váš počítač jako je to následujícím obrázku (ze stránky http://freebit.cz/google-ve-vyhledavaci-blokuje-skodlive-stranky/ ):
A ne jen, že vás Google vystraší, on i zablokuje přístup na takovou stránku z vyhledávače. Zkrátka když si kliknete na odkaz ve snaze se podívat na inkriminovaný web nebo prostě chcete ignorovat varovné hlášení, o jehož stupiditě máte svůj názor, nelze. Pokud si chcete takové stránky prohlédnout, musíte přímo zadat jejich adresu do adresního řádku prohlížeče.
Možná si řeknete, že je správné, že největší vyhledávač na světě kontroluje a případně nebezpečné stránky blokuje, aby tak chránil uživatele internetu i svých služeb pro nebezpečím. Jaké nebezpečné ale mohou být stránky Českého rozhlasu ? Nebo stránky, které (možná) konkurence nebo zlomyslní jedinci nahlásí jako škodlivé?
Možná si řeknete „riziko podnikání“ nebo „když se kácí les, létají třísky“, ale je třeba si uvědomit, že největší společnost nabízející vyhledávání na internetu zároveň provozuje i největší reklamní síť na internetu. A že pokud existuje podobná technologie, která zasahuje do výsledků vyhledávání, tak je jen otázkou času kdy bude zneužita. Pokud již není. A v čí prospěch? A jsou opravdu výsledky, které dostaneme ve vyhledávání, opravdu objektivní?
Chrání Google nezkušené uživatele nebo sebe? Jak to vidíte vy?