Líbí se vám tento blog? Nebo některý jiný? A chtěli byste si založit svůj? Máte silnou potřebu podělit se se svými názory s ostatními? Nebo máte pro nás nové a převratné informace? Tak pak ano, založte si blog. Ale kde?
Dnes již bloger nepotřebuje speciální programátorské znalosti, aby mohl psát, jako kdysi. V podstatě existují tři základní způsoby, jak si založit svůj blog a začít psát, blogovat. Každý má své výhody, a jak to už bývá, i nevýhody.
Blog na serveru deníku
Mnohé deníky, ať už na Slovensku nebo v Čechách, nabízejí možnost založit si u nich blog a psát. Výhodou je okamžité založení po ověření registrace a o nic se nemusíte starat, jen o přísun textů. Současně máte vyšší šanci, že váš blog si přečte více lidí bez toho, abyste mu museli dělat reklamu.
Nevýhodou mohou být pravidla těchto deníků pro blogery, které zakazují vulgární slova, nebo psaní o podle současných zákonů nelegálních věcech, přestože je sami nepoužíváte. Ale psát o nich nemůžete. A současně jste vázáni tzv. „kodexem blogera“ a zda ho dodržujete nebo ne, rozhoduje jeden nebo pár adminů v redakci, kteří s vámi diskutovat nebudou. A pod tento „kodex“ se vejde leccos, včetně poukazování na nešvary ve vašem okolí či v politice. Jednoduše, když budete psát o věcech, které se „vrchnosti“, která ve skutečnosti řídí „nezávislé“ deníky nelíbí, smažou vám diskusi k článkům, nebo článek samotný a nezřídka smazali celý blog.
Deník sme.sk vyžaduje uvedení vašeho občanského jména a sesterský deník idnes.cz dokonce si osobuje právo vyžádat si na kontrolu kopii vašeho občanského průkazu! To by nebyl žádný problém, pokud neplánujete v blogu lhát a úmyslně někomu škodit nepravdou. No pokud je na Slovensku možné žalovat bloggera za to, že poukazuje na nesrovnalosti nebo vyslovuje pochybnosti (například vůči prezidentovi), tak je člověk opatrný s vyvěšováním svého jména na každém rohu.
A za to všechno se na vašem blogu bude objevovat reklama, na které bude vydělávat deník, který vám možnost blogovat (dočasně, dle své libosti umožnil). Jistě, blogování je zdarma, ale jak říká staré anglické přísloví, „zdarma ještě nikdo neobědval“. Pokud budete psát „košer“ podle „kodexu“ provozovatele blogu, bude vám dovoleno vytvářet tzv. jedinečný obsah pro internetový deník a tím mu pomáhat v jeho konkurenčním boji s jinými internetovými médii o kus koláče z reklamního trhu. Fakt jste si mysleli, že např. sme.sk nebo idnes.cz jde o vaše názory a možnost je prezentovat?
Blogovací servery
Servery, které byly vybudovány za účelem umožnit lidem blogovat, mají také svá pravidla (žádný nelegální a pornografický obsah a pod.), ale nepíší své vlastní zpravodajství a komentáře. Mnohé z nich zakazují cizí reklamu (tedy všechnu kromě jejich vlastní – z toho však žijí), zato vám umožňují vybrat si z mnoha předvolených (desítek) vizuálních stylů. A přestože jsou některé provozovány na zahraničních doménách, dají se přepnout do českého nebo slovenského jazykového rozhraní.
Zmíním jen některé: wordpress.com, blogger.com (paří google), blogovisko.sk, blog.cz, blog.sk.
Po zaregistrování si zvolíte vzhled a můžete začít psát. Můžete si samozřejmě nastavit rozložení prvků na stránce, barevné kombinace, obrázky…
Za zmínku stojí, že např.. wordpress.com vám umožní nastavit si zobrazovat obsah jen zaregistrovaným a přihlášeným uživatelům. Můžete tak blogovat v uzavřené skupině.
Komentáře můžete povolit nebo zakázat a samozřejmě moderovat, aby by vám tam někdo nepsal „od věci“.
Blogování na vlastní doméně
Je to nejkomfortnější, ale i nejdražší blogování. Musíte si u hostingové firmy zakoupit doménu a hosting a platit to každý rok. Podle druhu služby a rozsahu může cena pohybovat od cca 750 do 1200 korun/ročně za doménu i hosting. Přitom často hostingové firmy umožňují instalaci blogovacích systémů na jedno kliknutí myší přímo z ovládacího panelu vašeho hostingu.
Výměnou za to vám nikdo nebude diktovat, co a jak můžete psát a současně si můžete na blog umístit i reklamu , která vám může při dobré čtenosti vašeho blogu i zaplatit náklady na hosting a doménu. Nevýhodou takového řešení je, že si v začátcích musíte sám udělat reklamu a dát lidem o svém webu vědět, jinak na něj nepřijdou a nebudou vaše články číst. A nebudou klikat na reklamu. A proč by měli klikat na reklamu? No možná jako poděkování za dobré a zajímavé či poučné čtení, jak to občas udělám já na blogu, který se mi líbí. Zejména pokud ta reklama nějak souvisí s tématem blogu a její obsah mě zajímá. Proč tedy nepomoci kolegovi, že?
Detailnější o blogovacích systémech pro vlastní doménu se budu věnovat v následujícím článku.
Ještě v krátkosti zmíním facebook . Mnoho lidí si „blog“ udělalo na této stránce, kde zveřejňuje své postřehy, informace či fotografie. Já nejsem zastáncem tohoto způsobu, jednak pro to, že předáváte vaše duševní vlastnictví cizí firmě bez možnosti ho z jejich serverů skutečně vymazat, jednak opět pomáháte vydělávat nějaké cizí firmě bez záruky, že své texty a fotografie máte plně pod vaší kontrolou.
Doufám, že jsem vám tímto článkem pomohl trochu se rozhlédnout ve světě blogů.
.