Jaké kolo na cykloturistiku
Dnes jsou v nabídce obchodníků s jízdními koly různé typy s různě velkými koly. A jsou určeny pro jízdu jiným způsobem. Pro jízdu po asfaltových cestách na větší vzdálenosti jsou stavěny silniční kola s galuskami. Pro „dovádění“ na strmých svazích a náročných terénech zase celoodpružená horská kola. A jaké kolo je vhodné na cykloturistiku? Na jakém stroji se nám nejlépe bude poznávat krajina kolem sebe?
Zatímco silniční cyklistika nebo cyklokros nebo sjezd se dá považovat nejen za hobby, ale i závodní sport, cykloturistika je vysloveně sport rekreační. Proto i finanční nároky na kolo a jeho technologické vybavení jsou při cykloturistice výrazně nižší.
Co znamená cykloturistika?
Jako cyklo turistiku můžeme označit takovou jízdu na kole, při které nepoužíváme extrémní trasy a nepodáváme extrémní výkony. Nedosahujeme primárně maximální rychlosti a nesnažíme se projet trasu za co nejkratší čas. Cílem je poznat zemi, vidět přírodu, navštívit zajímavá místa. Hrady, přírodní úkazy, jezera nebo cokoli jiného. Nebo jen tak trávit čas v přírodě. Vedlejším efektem pohybu na čerstvém vzduchu je lepší fyzická kondice.
Pro jízdu na asfaltových silnicích a polních cestách je vhodné crossové kolo. Má užší pneumatiky většího průměru 28 palců, díky čemuž dosahuje vyšší rychlosti, ale není vhodné na strmé stoupání. Naopak do kopců je lépe zpřevodované horské kolo s 26 “ koly, ale vyrábějí se také 27,5 a 29″ velikosti. Širší kola lépe tlumí přejezd po nerovnostech a mají lepší záběr v hlíně, šotolině nebo písku, ale dobře jezdí i po asfaltce.
I cross i horská kola jsou vybavena přední vidlicí buď pevnou, nebo odpruženou. Odpružená lépe filtruje nerovnosti silnice, i rozbité asfaltové a je vhodnější pro lidi starší nebo se zdravotními problémy, například s páteří. Rám kola může být ocelový při levnějších, i duralový při dražších kolech. Zadní odpružení bývá jen u nejvyšších modelů, někdy se používá odpružená sedlová trubka, kterou je možné osadit i dodatečně.
Gumové brzdy do ráfků kol se dnes montují jen u nižších modelů kol, standardem se stávají kotoučové brzdy. Buď ovládané mechanicky lankem nebo hydraulické.
Počet převodů může být indikátorem úrovně vybavení jízdního kola komponentami. Nejlevnější kola mívají vzadu šestikolečko, tedy celkem 18 převodů, střední sedm, kvalitní osm a špičkové až devět koleček, tedy 27 rychlostí.
Pro pohodlnou jízdu na výletech je třeba vybrat vhodnou velikost rámu podle výšky postavy cyklisty a samozřejmě pro muže zvolit pánské kolo a pro ženu dámský model. Rozdíl je totiž nejen v rozměrech rámu, ale i jeho geometrii, která zohledňuje rozdílné poměry délek kostí těla mezi mužem a ženou.
Cykloturistika je zajímavým způsobem trávení volného času. Spojuje v sobě kondiční sport, zlepšení zdraví i poznávání krajiny a přírody v okolí nebo na místech cyklistických dovolených.