Nemrznoucí směs nestačí pouze nalít
Stojí vaše auto venku před panelákom? Přezuli jste pneumatiky za zimní? Tím ale příprava vašeho motorového miláčka na zimu nekončí. Pokud i máte v pořádku nemrznoucí směs v chladiči motoru, nezapomeňte na nemrznoucí kapalinu i do ostřikovačů čelního skla vašeho auta.
Zimní kapalina do ostřikovačů aut se prodává v různých koncentracích, nejběžnější jsou ty s odolností vůči zamrznutí do -20 °C, případně do -30 °C. Na začátku zimy, kdy se vyskytují noční mrazy do cca -5 °C a v nádržce ostřikovače máte ještě čistou vodu, případně letní směs, stačí takový koncentrát na dolití, pokud ho bude alespoň třetina objemu nádržky ostřikovače. Po zředění s vodou v nádržce by měl celý objem snést bez problémů první noční mrazíky. Později, po spotřebování náplně, dolijte nádržku zbytkem koncentrátu, tím si zajistíte odolnost i vůči silnějším mrazům.
Ale jen dolitím nemrznoucí směsi do nádrže pro ostřikovač čelního skla jste zamrznutí ostřikovače nezabránili. Protože v čerpadle, potrubí a v tryskách je stále jen čistá voda, která zamrzne při poklesu teploty vzduchu pod bod mrazu. A poškodí je.
Proto je třeba po dolití nemrznoucí směsi do nádržky přestřiknout celý systém ostřikovačů čelního skla, případně zadního okna a reflektorů, dokud z trysek nezačne proudit zimní směs z nádržky. Jen tak zabráníte zamrznutí rozvodů, případně trysek a jejich neúčinnosti.
Během zimního období je dobré mít v autě po ruce škrabku na led na oknech. Dostanete ji na benzínové pumpě nebo ve specializovaných auto-moto prodejnách. Ráno po nastartování motoru a nasměrování proudu vzduchu na čelní sklo oškrábejte nejdříve boční skla a pak i čelní, které se mezitím trochu ohřálo proudícím vzduchem z topení. Silnou vrstvu námrazy, například po mrznoucím mrholení, ze skla odstraníte pomocí rozmrazovacího spreje nebo roztoku s rozprašovačem.