Budoucnost farmářských trhů: Vzniknou supermarkety bio a farmářských potravin?

farm-market Starší paní si prohlédne jablko, než ho vloží do sáčku. Chce se přesvědčit, že za cenu, kterou prodejci odevzdá, dostane skutečnou kvalitu. Pravidelně každou sobotu nakupuje čerstvé potraviny na farmářském trhu. Není sama, kdo si zvykl na novou formu prodeje. Jaká budoucnost tyto trhy čeká?



V posledních letech se u nás na mnoha místech ujaly farmářské trhy. Nakupovat kvalitní a čerstvé ovoce, zeleninu, maso, uzeniny, ale také pečivo a mléčné výrobky, to na našem trhu v minulosti chybělo, a proto stánky na náměstích našich měst získaly během velmi krátké doby velkou popularitu mezi lidmi. Jenže ani tady, jako ostatně ve všem, se neubráníme podvodníkům. Jak se přesvědčit, že zboží, které nám trhovci nabízejí, je dobré a pochází skutečně z domácích farem?

Nebojte se zeptat

Ptejte se prodejců, odkud jsou, a požádejte o ochutnávku. Správný hospodář vám ochotně odpoví na vaše všetečné dotazy. Nemá co tajit, naopak se rád pochlubí svým kvalitním zbožím. Staří sedláci bývali jaksepatří pyšní na „své“ odrůdy, které pěstovali po celé generace. Odpovídá-li prodejce vyhýbavě nebo dokonce není schopen říci, kde ta rajčata pěstuje, je to podezřelé. Nenakupujte a raději jděte o dům dál. Pravděpodobně máte co do činění jenom s překupníkem, který něco získal z velkoobchodu a tady jenom dráž prodává a těží z momentální obliby farmářských trhů.

Certifikace znamená záruku

Právě takové podvodníky se snaží vymýtit Asociace farmářských trhů, která vznikla 20. září 2012. Jejím cílem je prověřovat farmáře a jejich zboží a na základě provedené kontroly jim udělovat certifikát. Během kontroly zjišťují, jestli je ovoce a zelenina pěstována bez chemie, zvířata chována v souladu s pravidly ekologického chovu. Cílem těchto kontrol je zabránit tomu, aby se mezi skutečné farmáře dostávali podvodníci, jejichž cílem je jenom zbohatnout při překupnictví. Zodpovědní organizátoři trhů si své prodejce pečlivě vybírají podle přísných pravidel stanovených kodexem asociace. U těch certifikovaných by zákazník měl mít záruku jistoty původu a kvality surovin. Prvním takto certifikovaným tržištěm se stal Jiřák na Praze 2.

Směřování ke kamenným obchodům

Obliba farmářských trhů také přiměla prodejce začít v minulých dvou letech působit i v kamenných obchodech. Protože by sotva prorazili v síti řetězců supermarketů, založili si vlastní obchodní kanály. Vznikla například síť obchodů Sklizeno nebo Náš grunt na principu franšízy. Důvodem rozvoje farmářských kamenných prodejen je skutečnost, že lidem nestačí nakoupit své zboží jednou za týden v době konání trhů, chtějí ho mít k dispozici častěji, nejlépe denně. V mnoha případech se to už daří, lidé si farmářské obchody našli a zvykli si do nich pravidelně chodit.

Objeví se megaprodejny?

Farma Doba obrovského rozmachu trhů už končí, v současnosti už přežijí jenom ty na dobrém místě a ty, které nabízejí opravdu kvalitní zboží. Další etapou vývoje možná budou dokonce farmářské supermarkety v Praze a Brně. Na prodejní ploše o několika stovkách čtverečních metrů by se měl soustředit sortiment z farem, alespoň takový je plán sítě Sklizeno. Je otázkou, zda se tato forma prodeje ujme, v zahraničí už úspěch má.


Jak bude reklama vypadat?
-
Trvalá reklama zde jen za 220 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Jméno *
Email *
Webová stránka